Telefoon op de fiets of niet? De antwoorden op uw vragen!

Over net iets meer dan een maand is het 1 juli, de dag dat de regelgeving voor telefoons op de fiets wordt veranderd. Er bestaan nog veel vragen over de regels, dus bij deze een aantal antwoorden op de veelgestelde vragen.

Hoe moet ik nu de weg vinden op de fiets? Maps gebruiken mag niet en een landkaart gebruiken op de fiets gaat ook niet.

Het ministerie van Infrastructuur zegt dat je straks inderdaad niet meer met je telefoon in je hand op je navigatie-app mag kijken. Maar als je je telefoon in een houder op je fiets klikt, mag je er wél op kijken. Voor het invoeren van een navigatieadres moet je dan even afstappen.

Mag je je mobiel nog bedienen als je voor een stoplicht stilstaat?

Ja, als je stilstaat mag je je smartphone of andere mobiel apparaat gewoon vasthouden en bedienen.

Geldt het alleen voor fietsers, of mag ik ook bij het paardrijden of op een skateboard niet meer appen?

Appen mag wel op een paard, mits het niet gevaarlijk is, zegt het ministerie. “Een ruiter is wel een bestuurder, maar niet van een voertuig en valt daarom buiten het verbod.” Het verbod gaat gelden voor bestuurders van fietsen, snorfietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen en trams.

Skateboards, skelters, stepjes en skeelers vallen niet onder het verbod. Maar de vraag is natuurlijk wel hoe slim het is om op je mobiel te kijken tijdens het skateboarden.

Hoezo geldt dit niet voor voetgangers? Die lopen ook vaak gevaarlijk onoplettend op straat

In dit wetsvoorstel zijn voetgangers niet meegenomen. Ze lopen op de stoep en gaan langzamer. Dat neemt niet weg dat je ook als voetganger, en dus verkeersdeelnemer, het verkeer niet in gevaar mag brengen.

Ook Veilig Verkeer Nederland vindt een apart verbod voor voetgangers niet meteen nodig. “We hopen dat de nieuwe campagne Mono mensen laat beseffen hoe gevaarlijk het is als je je op de weg begeeft”, zegt een woordvoerder. “Verbieden lijkt me daarnaast ook lastig, want als je op een voetpad staat of in een verkeersvrij centrum is natuurlijk anders dan wanneer je een zebrapad oversteekt.”

Hoe hoog wordt de boete als je tóch appt op de fiets?

De kosten van de boete zijn €95,- waar ook nog €9,- administratiekosten bij zullen komen.

Met sommige koptelefoons kun je je muziek bedienen zonder aan de telefoon te zitten. Hoe zit dat?

Zolang je je telefoon niet vasthoudt en niet met de hand bedient, mag dat. Maar ook hier geldt: het beste is om je aandacht bij het verkeer te houden, benadrukt het ministerie.

Hoe gevaarlijk is appen op de fiets eigenlijk?

Het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek (SWOV) meldt dat in Nederland niet geregistreerd wordt of afleiding een rol heeft gespeeld bij een ongeluk. Een onderzoek uit 2017 gaf aan dat 19 procent van de fietsers die op de Spoedeisende Hulp-afdeling belandden afgeleid waren.

4 procent van de mensen was afgeleid door praten, minder dan 1 procent gaf aan dat telefoongebruik de oorzaak was. Maar zoals gezegd: dit zijn cijfers van mensen die het zelf hebben ingevuld bij een enquête en geven dus geen compleet beeld.

Waarom mag een koptelefoon met luide muziek op nog wel, dat is toch ook gevaarlijk?

Vooral de visuele afleiding van telefoons leidt tot grotere risico’s, zegt het ministerie. Daarnaast wees een onderzoek in januari uit dat er niet meer ongelukken ontstaan door het luisteren naar muziek of bellen op de fiets. “Mensen passen hun gedrag aan. Ze gaan minder hard rijden of gaan beter om zich heen kijken”, zei hoogleraar Bert van Wee toen.

Veilig Verkeer Nederland heeft nog wel een advies als je een koptelefoon op hebt op de fiets. “Als je bijvoorbeeld aan het bellen bent doe dan één oortje in in plaats van twee. Dat is veiliger.”

Hoe gaat de politie het handhaven?

De Nationale Politie liet gisteren weten dat dat afleiding in het verkeer een prioriteit is en dat het gebruik van een mobiel daarin gewoon meegenomen wordt. “Maar we kijken wel altijd of de actie tot gevaar leidt”, zei een woordvoerder in een reactie. De politievakbonden vroegen zich op hun beurt wel af of er genoeg capaciteit is bij de politie om hier extra op te letten.

Bron: NOS